4x sporten in de buitenlucht

img_5178

Goed voor je: elke dag naar buiten. Combineer je dagelijkse frisse neus met een Work-out. Gezond bezig!

Buiten sporten is extra gezond

De lucht rondom bomen is schoner dan die in je huis, omdat ze schadelijke stoffen uit de lucht filteren. Dit blijkt uit een studie van het VU Medisch Centrum. Gevolg? Minder longklachten, maar ook minder kans op hart- en vaatziekten. Maar zet minimaal één plant per 10 m²  in je huis- of op kantoor en voîla, de lucht binnen is ook schoner.

Buiten bewegen krikt je weerstand op, want je lichaam maakt onder invloed van UV-licht vitamine D aan. Vitamine D is onmisbaar voor sterke botten en een goede weerstand.

Na een work-out in de buitenlucht slaap je beter. Het licht van buiten is krachtiger dan het licht van lampen in huis en dat beïnvloedt je biologische klok en hormoonhuishouding. Als je overdag veel buiten bent, maak je ’s avonds meer van het slaaphormoon melatonine aan en heb je dus meer kans dat je slaapt als een roos.

Daglicht doet ook iets voor je humeur, omdat het de aanmaak van serotonine in de huid stimuleert, waarvan je stemming opfleurt. 

Nog niet overtuigd? Weet dan dat het kijken naar bomen en de kleur groen het ontspannende effect van bewegen stimuleert. Een stedelijke omgeving (of de muren in de sportschool) vermindert dit effect.

Bron: Menzis

LET’S GO OUTSIDE

1. WANDELEN –> ± 115 calorieën per half uur (± 5 km/uur)

Wandelen in de natuur heeft nogal wat voordelen: je kunt gaan wanneer je wilt, het kost niks en je kunt het prima in je eentje doen. Bovendien verbrand je meer lichaamsvet met een uur stevig doorstappen dan wanneer je losgaat met gewichten in de fitnesszaal. Dit heeft met je hartslag te maken. Zorg dat je een verhoogde hartslag hebt, maar je nog wél kunt kletsen of meezingen met je playlist.

Wandelen tijdrovend? Welnee. Zelfs een kwartier wandelen heeft al een positief effect op je humeur, bloeddruk, bloedsomloop, hartslag en spijsvertering. Heb je wel meer tijd? Check dan de site van de ANWB voor de mooiste wandelroutes (minimaal 60 minuten) van Nederland.

Je kunt natuurlijk rustig wandelend bijkletsen met een vriendin. Maar je kunt het wandeltempo ook opvoeren. Zo verbrand je na een half uur bijna 150 calorieën. Kijk voor gratis wandeltochten op www.wandelnet.nl/wandelagenda

Tip: Zoek je een wandelmaatje? Check dan www.sportpartner.nl/wandelmaatje. Wandelen in groepsverband kan ook. Er zijn wandelclubs waarbij je je kunt aansluiten. Check: www.wandelzoekpagina.nl/wandelclubs

Wandelweekendje weg: Duurt een wandeling jou altijd te kort? Dan is een wandelweekenden een overweging waard. Met een rugzak op wandel je met elkaar door de natuur. Je overnacht in je tent. Interessant? Lees meer op www.rugzaklopers.nl

 

2. HARDLOPEN –> ± 280 calorieën in 30 minuten (± 8 km/uur) 

Mag het wel iets intensiever dan wandelen? Dan is hardlopen misschien wel de ideale buitensport voor je. Beginner? Download dan de gratis app 5KRunner. Na acht weken kun je vijf kilometer hardlopen.

Met 30 minuten hardlopen (± 8 km/uur) in de buitenlucht verbruik je gemiddeld 280 calorieën en dat is iets meer dan wanneer je 30 minuten in hetzelfde tempo op de loopband zou rennen. Dat komt doordat je buiten nooit precies op hetzelfde tempo loopt en je route nooit helemaal vlak is.

Tip: bij een hardloopclub vind je extra motivatie. Kijk op www.hardlopen.nlvoor clubs bij jou in de buurt. Check van tevoren welke niveaugroepen er zijn. De meeste clubs hebben speciale cursussen voor starters.

Rennen en ruimen

Plogging is de nieuwe hardlooptrend,  overgewaaid uit Zweden. Tijdens je hardlooprondje verzamel je rondslingerend afval (plocka betekent verzamelenin het Zweeds). Deze manier van hardlopen is goed voor de lijn (opruimbewegingen vergroten het calorieverbruik) én  voor het milieu.

 

3. BOOTCAMP –> ± 360 calorieën in 30 minuten

Bootcamp is een allround training onder professionele begeleiding, waarbij je je conditie én je spierkracht verbetert. Zo doe je tijdens een bootcamptraining vaak een circuit met verschillende fitnessoefeningen (kracht) en intervaltraining (conditie) bij een speeltuin, in het bos, stadspark of op het strand.

Het leuke van bootcamp is dat je buiten bent, met een groep traint en elkaar dus kunt motiveren en toch op je eigen niveau bezig bent. Ook bootcamp op het werk wordt steeds populairder.

Tip: Heb je nog nooit gebootcampt? Of wil je liever niet tussen de fitgirls trainen? Dan is low intensity bootcamp (speciaal voor beginnende sporters) misschien iets voor jou. Meer informatie vind je op www.thebootcampclub.nl

Alternatief: Bootcamp hóéft niet in groepsverband. Zoek op YouTube een bootcampvideo en je kunt aan de slag in je achtertuin.

 

4. SKEELEREN –> ± 230 calorieën in 30 minuten

Skeeleren (schaatsen op wieltjes) kan in het begin even spannend zijn. Zorg daarom voor goede pols- en kniebeschermers en draag eventueel een helm. Zo ben je klaar voor een heerlijke buitenactiviteit, want al skeelerend (of stakend, zo wordt het ook genoemd) ga je sneller dan wanneer je wandelt of jogt, dus je ziet ook meer van de omgeving. Skeeleren kun je in je uppie doen, maar ook met een vriendin of in clubverband. Regenachtig? Sla je rondje rollen, want regen kan de wieltjes van binnen beschadigen.

Tip: Hier vind je de fijnste en mooiste skeelerroutes in Nederland: www.skeelerenenskaten.nl

Rondje stad: Tijdens het skeelerseizoen (maart tot oktober) worden in veel steden skeeleravonden gehouden. Kijk op knsb.nl/inline-skaten/skatetoertochtkalender/

Dit artikel is gepubliceerd in Vriendin 12 (2019) 

img_5178      img_5179

 

 

 

Geef als eerste een reactie