5 manieren om chronische pijn te verminderen!

Covers

In Nederland heeft 1 op de 5 volwassenen last van chronische pijn. Bij vrouwen komt hoofdpijn (migraine) het vaakst voor: 18 procent. Daarna volgt gewrichtspijn (bijna 16 procent) en rugpijn (ongeveer 9 procent). (Bron: CBS)

Wat is chronische pijn?

Pijn is een waarschuwingssignaal van je lichaam. Als je niet zou voelen wanneer je je hand aan een hete oven brandt, zou je die niet in een reflex terugtrekken en is de schade veel erger. Bij chronische pijn betekent het dus dat er constant iets ‘fout’ zit in je lichaam. Zo komt reumapijn door ontstekingen in je gewrichten.

Zoek je iets tegen de pijn? Dit kan helpen!

Je kunt pijnstillers slikken of een (soms risicovolle) operatie ondergaan. Maar er zijn meer mogelijkheden. Bespreek met je huisarts welke behandelvorm het beste past bij jouw pijnklachten en check bij je verzekeringsmaatschappij of het wordt vergoed.

Vijf minder bekende therapieën tegen chronische pijn.

Triggerpoint Reset therapie

Triggerpoints zijn pijnlijke spierknoopjes in je lichaam die chronische pijn kunnen veroorzaken. Bijvoorbeeld rugpijn, hoofdpijn, gewrichtspijn, peesontstekingen en nek- en schouderklachten.

Fascia Release therapie

Dit is een milde massagetechniek die de zogenoemde fascies in het lichaam ontspannen. Fascies zijn bindweefselvliezen die alle bloedvaten, spieren, zenuwen en organen met elkaar verbinden. Door lichamelijke en emotionele oorzaken kunnen er blokkades in ontstaan. Hierdoor kun je klachten krijgen, zoals pijnlijke spieren en gewrichten, hoofdpijn en bewegingsbeperkingen.

Injectie technieken

Deze techniek maakt gebruik van vrijwel pijnloze injecties met naalden. Hierdoor kunnen de klachten – voornamelijk aan de wervelkolom en lage rug – geheel of gedeeltelijk verdwijnen.

McKenzie Therapie

Dit is een wereldwijd gebruikte en wetenschappelijk onderzochte behandelmethode van dr. McKenzie, een beroemde fysiotherapeut uit Nieuw Zeeland. De therapie geeft verlichting bij nek- en rugklachten (hernia, whiplash, hoofdpijn), eventueel met uitstraling naar de armen of benen.

Cognitieve gedragstherapie

Deze therapie is gericht op het veranderen van je denkpatronen (cognities) en je gedragspatronen om pijnklachten tegen te gaan. Want hoe lekkerder je in je vel zit, hoe beter je bestand bent tegen pijn.

 

Meer lezen? Vriendin magazine is t/m 26 augustus 2015 in de winkel te koop. En daarna te bestellen via Audax Publishing.

Vriendin 1

Geef als eerste een reactie