7 redenen om elke dag te schrijven

IMG_0069

Of je nou blogt, je hart lucht op Facebook of een dagboek bijhoudt: schrijven is goed voor je. Alle reden dus om er vandaag nog mee te beginnen. Hier alvast een paar tips.

Santé cover

1 Positieve focus

Door je mooiste momenten vast te leggen in een dagboek, heb je er drie keer plezier van: als je het beleeft, tijdens het opschrijven en wanneer je het later nog eens terugleest.

Psycholoog Eveline Gigengack: “Sommige mensen hebben de neiging om zich te veel te focussen op negatieve aspecten in hun leven en kijken door een te donkere bril. Als je jezelf aanleert om per dag een aantal positieve dingen of geluksmomenten op te schrijven, krijg je overall een positievere focus en mindset.”

Tip Noteer in je telefoon bij ‘Notities’ steeds de dingen die je blij maken. Na verloop van tijd zul je merken dat het makkelijker wordt om je op positieve dingen te richten.

Tip Schrijf elke dag op een briefje waarvoor je dankbaar bent, vouw het dubbel en stop het in een grote pot. Aan het eind van het jaar heb je een schatkist vol dierbare momenten die je kunt teruglezen wanneer je wilt.

 

2 Het loslaateffect

Vervelende situaties kun je letterlijk van je af schrijven. Schrijven helpt bij het reorganiseren en structureren van traumatische herinneringen en emoties. Daardoor kun je nare gebeurtenissen sneller een plek geven en afsluiten. Uit onderzoek van de University of California blijkt dat vrouwen emoties beter verwerken door erover te praten of door het op te schrijven. Oftewel, het draagt bij aan het toch al ingewikkelde loslaatproces.

 

3 Weerstand-boost

Schrijven heeft een gunstig effect op je humeur én op je gezondheid. Amerikaans onderzoek heeft met hersenscans aangetoond dat het bijhouden van een blog over emotionele onderwerpen rustgevend werkt. Het meeste resultaat is te zien bij mensen die minder ervaring hebben met dagboek- of blogschrijven. Wanneer je over een traumatisch onderwerp schrijft, daalt je bloeddruk, verhoogt je weerstand, presteer je beter op je werk en voel je je mentaal sterker. Dit gaat ook op voor genres als poëzie en liedteksten, zolang het draait om lastige emoties.

Tip Download de gratis app Timehop. Hiermee beleef je de mooiste momenten van de afgelopen jaren opnieuw. Dagelijks verschijnt er een reeks aan berichtjes en foto’s die je voorheen op dezelfde dag op sociale media hebt gepost.

 

Zo kom je in de schrijversflow

Ook als je niet overloopt van literair talent kun je voordeel hebben van het schrijven. Zo begin je:

  • Kies vooraf een geschikt moment en zet het in je agenda als reminder voor jezelf.
  • Doe het hooguit 5 minuten, anders wordt schrijven een obstakel en skip je het alsnog van je to-do-lijst.
  • Noteer elke dag minimaal drie zinnen. Zo wordt het eerder een gewoonte.

 

En een paar quotes:

“Ik heb meer bijzondere quotes dan foto’s in mijn telefoon staan! Mooie uitspraken geven mij moed of zetten me aan het denken.”

Debbie (31)

“Mijn vriend heeft – met mijn toestemming en de belofte dat hij me daarna nog steeds leuk vindt – mijn dagboeken van vroeger gelezen. Het ontlokte erg leuke gesprekken tussen ons.”

Florentien (34)

 

Wensbriefjes

In Japan worden in december wensbriefjes (o-fuda’s) in naaldbomen gehangen. Mensen schrijven hierop hun wensen voor het nieuwe jaar. Na 20 januari worden deze briefjes verbrand en kunnen de wensen in vervulling gaan.

Tip Leuk de kerstboom op met je eigengemaakte o-fuda’s!

Santé 46 Santé 47

Santé 48 Santé 49

Lees het hele artikel in de nieuwe Santé (december 2015).

 

Geef als eerste een reactie