Inspiratietips voor die laatste winterweken

img_9470

Ben je niet vooruit te branden, heb je nul inspiratie en lijkt er geen einde aan de winter te komen? Met deze tips bruis je weer van de energie en creativiteit.

Waarom is het goed om jezelf uit te dagen? 

Een leuk project of een positieve uitdaging geeft niet alleen bakken met energie, geluksgevoel en inspiratie, maar het houdt ook de hersenen in shape.

Jessica van Wingerden: “Wanneer je jezelf inspireert en uitdaagt, worden er letterlijk nieuwe hersencellen en hersenverbindingen aangemaakt. Het grote voordeel hiervan is dat dit de verouderingsprocessen in het brein afremt. En hoe beter de conditie van de hersenen is, hoe beter je algehele gezondheid wordt. Daarbij maakt een brein dat positief getriggerd wordt extra geluks-hormonen aan, zoals serotonine en dopamine. Je wordt er dus ook nog eens gelukkig van. En positieve emoties hebben weer een gunstig effect op de creativiteit.”

 

Test jouw (onbewuste) behoefte aan creativiteit: beantwoord onderstaande vragen met ja of nee.

  • ·      Zitten er te weinig uren in een (werk)dag?
  • ·      Heb je een bruisende, dynamische baan?
  • ·      Ben je een multi-task talent?
  • ·      Deed je zo’n twee maanden geleden voor het laatst iets nieuws?
  • ·      Ben je betrokken bij het ontwikkelen van nieuwe producten of diensten?

De uitslag: Heb je minstens 2 vragen met ja beantwoord? Dan heb jij baat bij een extra portie creativiteit. Lees dus vooral verder!

 

HAAL MEER UIT JE BREIN

Een vol bureau kan de creativiteit met 12% verhogen

Minder focus = meer inspiratie

Een overprikkeld brein is als een spons vol water. De spons moet eerst een beetje leeglopen voordat het opnieuw water kan opnemen. Ook je hersenen kunnen verzadigd raken, bijvoorbeeld wanneer je jezelf drie slagen in de rondte multi-taskt. De kans is klein dat je dan nog een briljante brainwave krijgt. En een vol hoofd heb je veel sneller dan je denkt.

Mark Tigchelaar: “De hoeveelheid informatie die dagelijks op je af komt, staat gelijk aan 174 kranten. Het kost behoorlijk wat energie om al die prikkels te verwerken en voor je het weet, raak je lamgeslagen. En dan kan zelfs de kleinste beslissing een hele opgave zijn. Het is dus belangrijk om regelmatig even je hoofd leeg te maken. Dat bereik je door je even níet te focussen op je einddoel, maar door een paar minuten (of langer) niets of iets onbenulligs te doen, zoals de was vouwen of afwassen.

Praktisch:Zorg voor lege gaten in je dag om 5 minuten te ont-focussen. En maak deze staarmomenten zo prikkelarm mogelijk. Ook niet door je social media scrollen, want dat geeft juist een prikkel-boost. 

Vernieuwing = inspiratie 

De grootste kans op inspiratie ontstaat wanneer je iets nieuws doet. Mark Tigchelaar: “Hoe meer kennis je hebt, hoe creatiever je kunt zijn. Het is vergelijkbaar met legoblokken: hoe meer lego je hebt, hoe mooiere kastelen je kunt bouwen. Met een paar blokjes kun je veel minder creatief zijn. Dit werkt met kennis en creativiteit net zo: hoe meer kennis je hebt opgedaan, hoe meer creatieve connecties je in je brein kunt maken. En nieuwe connecties betekenen nieuwe ideeën.”

PraktischGa voor een brainstormsessie naar een andere omgeving, al is het aan de overkant van de straat.

Leestip: Het inspirerende boek: 6 minuten wachten op geluk, van Marjan Knippenberg. De auteur ging een jaar lang buiten haar comfortzone door iedere woensdag liftend van en naar haar werk te gaan. Een lift liet gemiddeld 6 minuten op zich wachten en de ritjes stonden garant voor spontane en inspirerende ontmoetingen met onbekenden.

 

FOCUS OP HAPPY THINGS

Wist je dat mensen die zich blij, geliefd of gewaardeerd voelen een grotere kans op inspiratie hebben dan mensen die boos, bang of gespannen zijn?

Dit blijkt uit een studie van Harvard University.

Thank you for the music 

Muziek kan helpen om zowel je mind als je mood razendsnel te resetten. Zo werkt klassieke muziek en jazz goed om groepen mensen zich te laten concentreren. Wetenschappers van de Modena University beweren zelfs dat klassieke muziek hart- en vaatziekten tegengaan. En omgevingsgeluiden van de natuur (een waterval, de zee, een suizende wind) bevorderen de creatieve sfeer.

Jessica van Wingerden: “Bij mensen die een nieuw instrument leren spelen, is aangetoond dat hun brein letterlijk veranderde en dat hun prefrontale cortex harder ging werken. Deze prefrontale cortex is ook heel actief tijdens het creatief denken. Het versterkt elkaar.”

PraktischBen je geen muzikaal talent? Maak gewoon een (offline) happy-playlist die je altijd en overal kunt luisteren. Of haal de zomer nu alvast in huis door te luisteren naar het geluid van de zee. Bekend is dat in de natuur zijn, stress vermindert, de bloeddruk verlaagt en je humeur, creativiteit en concentratievermogen verbetert. Maar door het raam naar natuur kijken werkt ook, alleen minder sterk. En zelfs een nepplant in de kamer of een poster van de natuur heeft positief effect.

Manage je gedachten

Mark Tigchelaar: “Met genoeg ruimte in je hoofd ben je er nog niet. Je hebt ook rust in je brein nodig. Gedachten die leuk zijn, geven energie en zitten de creativiteit niet dwars. Negatieve emoties dwarsbonen de inspiratiestroom.”

PraktischPlan een piekerkwartiertje in als je merkt dat je in een negatieve maalstroom zit. Schrijf per punt op wat je kunt veranderen (doe dat ook!) en waar je geen invloed op hebt (accepteren). Waar kun je eventueel hulptroepen voor inschakelen? Zorg daarna voor een breakstate: het meest efficiënt is om een vrolijk muziekje hard aan te zetten (of op de koptelefoon). Het probleem of de situatie is daarmee niet weg, maar het boemerangeffect in je hoofd neemt af en is niet meer zo’n stoorzender voor de inspiratie.

 

INSPIRATIE OP DE WERKVLOER

Work hard, play hard

Steeds meer bedrijven geven hun werknemers ruimte om op de werkplek te spelen: een tafeltennistafel, een potje voetballen, gamen onder werktijd. Google heeft bijvoorbeeld fysieke speelplekken om de creativiteit te prikkelen. En in de medische sector wordt serious gamingtoegepast om via computerspelletjes nieuwe technieken en bedrijfstools uit te proberen. In een game durf je meer te experimenteren en spelenderwijs leer je makkelijker. Jessica van Wingerden: “De remedie tegen overprikkelde hersenen is relaxen en spelen: een puzzel van duizend stukjes maken, schilderen. Spelen stimuleert het creatieve denken, ongeacht je leeftijd. Dankzij het spelelement word je gemiddeld dertig procent creatiever. Het gaat meer om de fun en om het experimenteren dan om het eindresultaat en prestaties.

PraktischGeef je op voor een bijscholingscursus om nieuwe kennis op te doen. Of ga thuis op de fröbel-toer: verpot een plant, beschilder een bijzettafeltje of speel samen met je kind met lego.

Haal druk van de ketel

Tijdstress kan je productiever maken, maar het is killing voor je creativiteit.

Mark Tigchelaar: “Het lijkt misschien of je creatiever wordt wanneer er een deadline op je hielen zit, maar niets is minder waar. Tijdstress kan wel zorgen voor een betere focus, waardoor je productiever wordt. Maar waarschijnlijk verdient het eindresultaat niet de originaliteitsprijs.” Uit onderzoek van Harvard University blijkt dat mensen met de grootste tijdsdruk veel minder creatief zijn dan degenen zonder tijdsdruk. Niet alleen op de dag zelf waren ze minder geïnspireerd, maar ook nog twee dagen daarna.

PraktischCreativiteit heeft een aanloop nodig. Maak daarom tijd in je agenda en ruimte in het hoofd vrij om creatieve projecten te kunnen laten groeien. Heb je toch tijdsdruk of stress en moet je creativiteit leveren? Minimaliseer dan de externe- en interne prikkels door je af te zonderen en alle notificaties uit te zetten. Zo vergroot je in ieder geval de productiviteit en heb je het minste energieverlies door afleidende en onbelangrijke factoren, waardoor de creativiteitsstroom enigszins in tact blijft.

 

STAY HEALTHY

Tijdens het sporten maakt je brein nieuwe hersencellen aan. Hallo inspiratie! 

Frisse lucht = frisse ideeën

Jessica van Wingerden: “Je brein verbruikt maar liefst 20 % van de zuurstof in je lichaam en 25 % van al je energie. Dus zit je in een (kantoor)ruimte met bedompte lucht, dan kun je fluiten naar de inspiratie. Je hersenen hebben immers genoeg zuurstof nodig om goed te functioneren.”

Praktisch: Zet een raam open of haal een paar minuten een frisse neus en de ideeën gaan weer stromen. Of schaf een plant aan van het merk Ogreen. Per plantje staat aangegeven hoeveel vierkante meter lucht het zuivert. Ook gapen helpt om meer zuurstof naar de hersenen te krijgen.

En… ACTIE!

Als je inactief bent, wordt je brein het ook. Maar andersom geldt het ook: als jij in actie komt, komt ook je creatieve brein in beweging. Jessica van Wingerden: “Tijdens het sporten maakt je brein nieuwe hersencellen en nieuwe hersenverbindingen aan, neuronen. Hallo inspiratie!

PraktischZit je eindeloos te broeden op een idee maar komt er niks? Stap op de crosstrainer en zet je verstand op nul. Of doe deze yoga-oefening: de zonnegroet (houd 5 ademhalingen vast) en doe daarna 1 minuut de neerwaartse hond. Richt je niet op het resultaat, maar op hoe je lichaam voelt: waar voelt het stram? Waar zit je ademhaling? Welke gedachten komen voorbij?

 

Wist je dat kleuren je creativiteit en productiviteit kunnen beïnvloeden? Dit blijkt uit onderzoek van Universiteit Twente. Ook kleurrijke posters en collages kunnen inspirerend werken.

  • Geel en paars zorgen voor meer creativiteit.
  • Rood en bruin zetten aan tot actie en geven energie.
  • Blauw verbetert de concentratie.
  • Oranje boost de concentratie en productiviteit!

 

Gepubliceerd in Santé maart 2018

img_9468 img_9469

Geef als eerste een reactie