Nieuw: Het Vikingdieet

Vriendin cover 1

Je valt af én het is gezond. Heb jij al van het Vikingdieet gehoord? Volgens nieuw onderzoek uit Finland en Denemarken is dit Scandinavische voedingspatroon niet alleen goed in de strijd tegen overtollige kilo’s, maar verbetert het tegelijkertijd je totale gezondheid.

Voordelen van het Viking-dieet

  • Het is een simpel no-nonsens-dieet, alle ingrediënten zijn in de supermarkt verkrijgbaar.
  • Geen calorieën tellen, maar gewoon kleinere porties op je bord.
  • Je krijgt geen hongergevoel, dankzij de volle granen en vezels.
  • Geen jojo-effect, omdat het geen onnatuurlijk crashdieet is maar een gezonde manier van leven.
  • Het verbetert je gezondheid.

Wat is het Viking-dieet?

Nee, je hoeft niet door de vrieskou achter een konijn aan te jagen voor je dagelijkse portie proteïne, zoals de Vikingen vroeger deden. Het Viking-dieet, ook wel het New Nordic Diet (NND) genoemd, is echter wel gebaseerd op Scandinavische voedingsgewoontes. In Noorwegen, Denemarken, Zweden, Finland en IJsland staan dagelijks veel groenten, vis en hele granen op het menu.

Voedingsdeskundige Evelyn Prinsen: “Bij het Viking-dieet bereid je alle maaltijden zelf. Het liefste met verse, biologische producten. Dat is een behoorlijke stap in de gezonde richting, want aan kant-en-klaar gerechten uit de supermarkt worden veel ongezonde, chemische geur, smaak- en kleurstoffen toegevoegd.”

Boodschappenlijstje volgens het Viking-dieet

Geschikt voor elke dag

Fruit en groente van het seizoen, peulvruchten (kidneybonen, kikkererwten, linzen), aardappelen, volle granen (roggebrood, zilvervliesrijst), noten (vooral walnoten, amandelen), zaden, vis, zeevruchten, schelpdieren (garnalen, mosselen, maar ook zeewier), vetarme zuivelproducten, kruiden, specerijen en koolzaadolie.

Maximaal 2x per week

Vlees van goede kwaliteit, eieren, kaas, melk, yoghurt.

Stop dit vooral niet in je boodschappenmandje

Vruchtensap, (light)frisdrank, verwerkt vlees, fastfoodproducten, voedingsmiddelen met geraffineerde suikers (koek, snoep, chips, chocola), kant-en-klaarmaaltijden en alle voorbewerkte voedingsmiddelen zoals ontbijtkoek, vla, ijs, sausjes, soep.

 

Wil je meer informatie? Kijk dan op de website van Vriendin! (Dit artikel staat in Vriendin nr 1)

Vriendin1 Vriendin4

Geef als eerste een reactie