Zit jij elke dag van 9 tot 5 op kantoor en tuur je elke dag naar hetzelfde beeldscherm? Dat kan anders. Geef je werk een healthy upgrade.
Een kwestie van resetten
Je hoeft niet meteen van baan te veranderen om je werk-leven een boost te geven. Van simpele aanpassingen in je gedrag, op je werkplek en in je contact met collega’s, knap je al op, waardoor je minder snel uitgeteld of met bonkende koppijn thuiskomt na een werkdag.
RESET JE MIND
Op gevoel werken
Sta bij elk overgangsmoment op je werk even stil bij je gevoel. Dus ga je een meeting in of plof je neer op je stoel na je lunchpauze, vraag je dan af hoe je je voelt. Margôt van Stee: ”Ga na hoe je je voelt en benoem dit. Zodra je je gevoelens en emoties herkent en erkent, neemt de activiteit in de amygdala iets af. Dit is het gedeelte in het brein dat een rol speelt bij emoties. Hoe meer je in contact staat met je gevoel, hoe beter je je energie en humeur kunt managen.”
Zet er een punt achter
Voorkom losse eindjes. Taken die half af zijn en die je even parkeert, slurpen ongemerkt energie, omdat je brein ermee bezig blijft. Rond dus eerst iets af voordat je verder gaat met de volgende opdracht.
Bron: boek ‘Getting things done’, David Allen.
RESET JE WERKPLEK
Opgeruimd werkt netjes
Geef jouw werkdomein een make-over en zorg dat alles een vaste plek krijgt. Dit geeft niet alleen meer rust, maar ook nieuwe energie. Hoe ordelijker je werkveld, hoe ordelijker en relaxter je zelf wordt. En binnen deze nieuwe ‘orde’ mag het best rommelig zijn, want er zijn ook onderzoeken die beweren dat je daar creatief van wordt.
Snack attack
Neem gezonde snacks van huis mee, zodat je niet bent aangewezen op kantoorsnacks. Of zet een blender en fruitmand naast de koffiemachine voor verse smoothies tijdens de koffiepauze.
RESET JE SOCIALE CONTACTEN
Lekker flexibel
Werkgeluk wordt grotendeels bepaald door autonomie (de vrijheid om je werk op jouw manier te doen), waardering en flexibele werktijden. Opmerkelijk is dat werkstress vaak niet door lange vergaderingen en oneindige todo-lijsten komt, maar door een gebrek aan deze 3 factoren.
Bron: Brancheorganisatie voor duurzame inzetbaarheid (OVAL)
Collega’s in het zonnetje
De cultuur op je werk kun je niet makkelijk veranderen, de werksfeer wél. Krik die zelf op door vaker je waardering uit te spreken naar je collega’s. Als je gemiddeld minstens 3 keer meer positieve dan negatieve emoties bij je collega’s oproept, versterk je de onderlinge relatie en verbetert de samenwerking. Maar let op: als je 12 keer vaker glimlacht dan fronst naar een collega wordt het ongeloofwaardig.
Bron: OVAL
De rest van het artikel lees je in de Santé van februari 2019