Bungee fitness

bungee-fitness1

Soms zit geluk in een klein hoekje. En als je niet goed oplet, is het verdwenen.

Dit kleine geluk – en soms onhandig ongeluk – zíen, is de kunst van gelukkig zijn.

MINI-BLOG KLEIN GELUK:

bungee fitness

In een opwelling geef ik me op voor een lesje bungee fitness bij een van de eerste sportscholen van Nederland waar dit kan: bij Sportschool Texel in Oudeschild.

Omdat het een gloednieuwe fitnesstrend is, krijg ik de tip om vooraf wat YouTube filmpjes te bekijken. Dat laat een journalist zich geen 2 keer vertellen. Al gauw zit ik me te vergapen aan de acrobatische kunsten die je met zo’n elastiek kunt doen. Lekker bouncen op de beat en vliegen als een ninja. Ik krijg er steeds meer zin in. Het lijkt me hilarisch. En ik ben niet vies van een handstand op z’n tijd. Dus kom maar op.

Op weg naar de sportschool, 2 dagen later, vraag ik me af of het uitmaakt dat bungee jumpen níet op mijn bucketlist staat. In hoeverre zal mijn hoogtevrees een belemmering zijn?

Giebelend van de onwennigheid hijs ik mezelf (met de nodige hulp) in het harnas. Het is net of ik straks uit een vliegtuig ga springen. Gelukkig blijven wij down to earth in een sportzaal.

bungee-fitness2

“Heb je al eens parachute gesprongen?”, vraagt de sportdocent.

Whut? Blijkbaar is het antwoord van mijn gezicht af te lezen. “Joh, komt goed, het is gewoon een kwestie van je overgeven.” Ze klikt me vast aan het elastiek. De warming-up begint.

De praktijk blijkt echt andere koek. Oftewel, zet mij maar niet op YouTube!

We beginnen easy met wat squats, waarbij het vooral de uitdaging is om je balans te houden omdat je door het elastiek terugveert (lees: alle kanten op slingert). Maar als je eenmaal de bounce te pakken hebt, kom je in de flow en dat is heerlijk.

Na een aantal variaties op de squat moeten we ons als een plank naar achteren laten vallen. Wat je vroeger deed met je vriendinnetje, die achter je stond om je op te vangen. Nu moet je dit toevertrouwen aan het elastiek. In hoeverre zijn de kinderziektes al uit mijn tuigje? Dat er niet ineens een gespje of klittenband losschiet en ik vol tegen de vloer kletter?

De eerste paar keer is onwennig en klink ik alsof ik inderdaad net uit een vliegtuig gesprongen ben. Terwijl wij onze buikspieren moeten aanspannen is het vooral mijn tuigje dat mijn core samenperst en afknelt.

We gaan door met push-ups (die zijn aan een elastiek een makkie), de handstand, radslag, dive en de full star. Met de dive duik je letterlijk head first naar de vloer.

Ik krijg de smaak te pakken, ren een paar passen naar voren en spring de lucht in voor een superman-sprong. Bungee fitness is een goeie krachttraining, maar ondertussen schiet je hartslag ook flink omhoog. Het is krachttrainen met  een grote fun-factor: je werkt ook aan je lachspieren.

Na zo’n 50 minuten is de les afgelopen en voelt het of ik mijn vliegbrevet heb gehaald. En dat voor 7 euro. Met een rood hoofd en een halve liesbreuk word ik losgekoppeld.

Ik voel het tuigje de hele middag nog zitten en de volgende dag zie ik 2 blauwe plekken. Maar deze acrobaat gaat snel weer!

bungee-fitness-handstand

Geef als eerste een reactie