‘Coronakilo’s? Ik viel juist af!’

Toen duidelijk werd dat corona voorlopig ons leven zou bepalen, vreesde journalist Esmir van Wering (46) niet alleen voor de gezondheid en de economie maar ook voor haar weegschaal: “Ik zag mezelf ineens als een te dikke huiskat op de bank liggen in plaats van de sportschooltijger die ik normaal ben.

Coronamaatregel: de knop moet om

Door corona moeten de sportscholen dicht. Wat nu? Ik ben een Bourgondiër, jojo-er en gek op chocola. Bovendien is de sportschool voor mij (als tekstschrijver die standaard te lang stilzit) normaal gesproken de sociale break-of-the-day. Dat valt nu weg. Hoe voorkom ik dat ik deze break nu coronaverantwoord op de bank doorbreng? Met chocola?!

Dat mislukt dus ook. De coronakilo’s vliegen eraan. En die zorgen natuurlijk nooit voor een mooie Kim Kardashian kont. Daarbij voel ik me futloos en kan ik niet van de chocola afblijven. Ik baal ineens zo van mezelf. De knop moet om, 180 graden! 

Dus dan toch maar thuis sporten, al ben ik van nature geen thuissporter. Voor een killerbody is een killing sportschema nodig. Mijn woonkamer wordt mijn nieuwe fitnesshonk en het Vondelpark mijn cardioplek. No excuses! Even denk ik dat de coronacrisis overslaat in een midlifecrisis…

Geen doos chocola maar dumbbells

Ik kom liever in de sportschool dan in de kroeg. Maar om thuis aan de slag te gaan, daar zie ik tegenop. Ik heb geen fitnessgewichten en ben dus aangewezen op met water gevulde flessen en grootverpakkingen wasmiddel die ik als dumbbells gebruik tijdens de krachttraining.

Mijn redding zijn de online lessen van sportcoach Eduard Bekkers. Deze worden gratis aangeboden op de Facebook- en Instagrampagina van Eduard Bekkers en ruready4eddy en kun je elke dag volgen. De energie van Eduard spat van het scherm, precies wat ik nodig heb voor mijn coronamissie.

Een andere meevaller is dat ik twee lessen online kan doen in dezelfde tijd die ik anders kwijt ben aan één sportles in de sportschool: heen en terugfietsen, omkleden, social talk, uithijgen en nakletsen met koffie. Ook hoef ik me vooraf niet in te schrijven voor een tijdsslot, met de kans dat de lessen vol zitten.

En wat blijkt? Chatten tijdens de livestream sportlessen is veel leuker dan verwacht en voldoet enigszins aan mijn social-break behoefte. Online kom ik namelijk mijn gebruikelijke sportmaatjes tegen én ontmoet ik leuke, enthousiaste mensen van andere sportscholen.

Tijdens de les wordt er volop gechat en geven we elkaar duimpjes en hartjes. Dat motiveert! En als ik een keer een lesje oversla, krijg ik facebookberichten waar ik blijf. Dit thuissporten is misschien zo gek nog niet…

Verandering

Na een maand bijna dagelijks trainen, begin ik al duidelijk verschil te merken. Ik voel me fitter en slanker. Maar het gekke is dat de weegschaal weinig sjoege geeft; die geeft zelfs méér aan. Hoe kán dit?!

Ik klop aan bij sportcoach Eduard Bekkers. “Het getal op de weegschaal zegt niks over je shape. Je kunt beter je spiermassa en vetpercentage bijhouden. Je spieren wegen namelijk zwaarder dan lichaamsvet. Dus als je vaker aan krachttraining doet, en daardoor gespierder en strakker wordt, kan dat een vertekend beeld geven op de weegschaal: je wordt juist gezonder, terwijl het getal op de weegschaal gelijk blijft of zelfs oploopt.

Het grote voordeel van meer spiermassa is dat je een hogere verbranding hebt en dus meer kilocalorieën verbrandt. Ook wanneer je coronaverantwoord op de bank zit.”

Fanatisme

Na 5 maanden is de eerste coronagolf enigszins gaan liggen en wordt huiskamersporten, buiten trainen in groepsverband en snel daarna mogen ook de sportscholen weer open. Halleluja! Wat een feest om iedereen weer te zien. Mensen die ik na 5 maanden coronaopsluiting weer terugzie, weten niet wat ze zien. Hard work pays off!

Nadeel: ik heb de tijd niet om in de sportschool net zo vaak te trainen als ik online deed. Ander probleem: ik ben niet de enige fanatiekeling en de populaire sportlessen zitten in no time vol, soms al binnen de minuut. Daarom besluit ik om lid te worden van een tweede sportschool. Misschien toch een kleine midlifecrisis…?

Waar een ander een cabrio of facelift neemt, schaf ik een nieuw sportlidmaatschap aan. Dit keer bij Fitness Zuiver in Amsterdam. Ook hier geeft sportcoach Eduard Bekkers les. Als de groepsles bij de ene sportschool vol zit, kan ik altijd nog bij de andere terecht. Bovendien is dit een extra stok achter de deur, want zonde van het geld om níet te gaan.

Ook mijn nieuwe internet-sportvrienden ontmoet ik hier voor het eerst. Het is een beetje alsof je je internetdate eindelijk in real life ontmoet. Mijn online sportwereldje komt tot leven.

Te vroeg gejuicht

Dan komt Mark Rutte eind oktober opnieuw met de diagnose gym-lockdown voor groepslessen. Poeh, dat is echt even terugschakelen. De knop gaat dit keer stroever om. De kracht van een groepsles is dat je harder traint omdat je je medesporters ook ziet zwoegen. Nu deze sportprikkel wegvalt, moet ik die op een andere manier bij mezelf aanwakkeren.

Ik probeer mezelf te motiveren met een nieuwe sportoutfit en een setje dumbbells. Ik open m’n laptop, de muziek gaat aan en Eduard Bekkers begint zijn peptalk: “Goed dat je er bent!”, zegt hij in de camera. “Krachttraining maakt je beter, fitter en sexyer. We gaan er een mooie les van maken.” Na de warming-up ben ik mentaal om. #yeswecan

Nieuw spiegelbeeld

Het coronavirus is nog niet voorbij, maar het gevecht met mijn weegschaal heb ik gewonnen: 7-0! Ik doe mijn weegschaal zelfs de deur uit. Voortaan kijk ik wel in de spiegel. Dat is trouwens best een gekke ervaring. In mijn hoofd heb ik namelijk nog steeds het lichaam mét coronakilo’s. Maar als ik in de badkamerspiegel kijk of mezelf op foto’s terugzie, zie ik een ander beeld van mezelf.

De kilo’s zijn er uiteindelijk harder af gegaan dan het plaatje in mijn hoofd. Ik voel me eindelijk thuis (en sexy) in mijn eigen lijf. En dat allemaal dankzij de semi-lockdown. Hoe lang de corona-rollercoaster nog aanhoudt, weet niemand. Maar ik heb mijn balans gevonden. Doei jojo-effect, hallo nieuw spiegelbeeld.

Zo wint sporten het van spijbelen en chocola

  • Maak vooraf de planning

Eduard Bekkers: “Bepaal begin van de week je sportschema: welke training, welke dag, welk tijdstip en noteer dit in je agenda. Duidelijkheid geeft minder ruimte voor twijfel. Want zodra je twijfelt, wint Netflix.

  • Boost je motivatie
  • Maak een workout-playlist met uptempo happy songs. Dan krijg je meteen meer zin om jezelf in het zweet te werken.
  • Eduard Bekkers: “Maak van sporten jouw lifestyle, geniet van je trainingen en de resultaten volgen vanzelf.” 
  • Ook een fitbit motiveert. Deze houdt je hartslag bij, telt de kilocalorieën die je verbruikt en noteert het aantal stappen die je zet.
  • Heb je geen zin? Focus je dan op het lekkere gevoel na de workout: moe en leeg maar fucking voldaan en fitter dan ooit! Wedden dat het je helpt?
  • Varieer je sportregime – 2 tips van sportcoach Eduard Bekkers
  • Train niet altijd op 100 procent van je maximum, maar plan op tijd een week in waarbij je minder gewicht gebruikt. Leg in die week de nadruk op je techniek. Zo voorkom je blessures en overtraining.
  • Varieer in je workouts, doe zowel krachttraining als cardio. Deze combi maakt van jou een sterke en fitte atleet.

Sinds de corona in Nederland…

  • Beweegt 28 procent minder dan anders.
  • Traint 15 procent individueel in plaats van in groepsverband.
  • Kocht 7 procent sportattributen, vooral gewichten, hometrainers, yogamatjes en hardloopschoenen.
  • Heeft 14 procent de contributie van de sportvereniging opgezegd, tijdens de eerste coronagolf. 

Bron: Mulier Instituut en RIVM

Geef als eerste een reactie